Janez Pelko: “Dim in kri”

Janez Pelko pred triptihom Dim in kri - foto: Anita Pavlič

TAM-TAMova Ulična galerija v koprodukciji z Loškim muzejem predstavlja razstavo Janez Pelko: “Dim in kri”.

Odprtje razstave v koprodukciji z Loškim muzejem – foto: Anita Pavlič

»Pričujoča serija fotografij je bila ustvarjena kot enkraten projekt z namenom ilustracije pesniške zbirke fotografovega dobrega prijatelja Aleša Češnovarja, tudi priznanega glasbenika. Pisal je o življenju in smrti, ljubezni in strasteh, radosti in demonih, sli in bolečini. Naslov knjige je “Dim in kri”.
Fotografije so bile posnete, ko je bil Aleš že hudo bolan in avtor verjame, da je že slutil neizogibno slovo. Knjiga je bila izdana dva dni pred tem, ko je preminul…

Triptih Janez Pelko: Dim in kri – foto: Anita Pavlič

Janez je fotografije posnel v hiši, kjer je preživel prvih sedem let svojega otroštva. Zgradba je sedaj prazna in zapuščena. Odnos do prostorov ni enostaven, niti srečen, saj ga spominjajo na odnos z očetom, ki je bil vse prej kot zgleden. To je tudi ena od stičnih točk z Alešem in odnosom do njegovega očeta, o katerem sicer nista govorila z avtorjem, a ga je bilo močno slutiti. Janezov oče je bil namreč izjemno strog in brezčuten. Pogosto je cvrl ribe in Janez ga je opazoval, kako jih je čistil ter jim rezal glave. Ob tem si je fantič postavljal mnoga vprašanja, še posebno, če se riba boji smrti in če čuti bolečino. Tudi po tem, ko je že mrtva. Od očeta odgovorov ni dobil.

Fotografije iščejo pojasnila na ta vprašanja, kot tudi predstavljajo tanko linijo med življenjem in smrtjo, obenem pa iščejo povezavo med našimi dušami, živimi in mrtvimi.

Odprtje razstave Dim in kri – foto: Anita Pavlič

Dekle na fotografijah je Janezova tesna prijateljica in predstavlja nič krivega otročiča, ki je prijazen, prikupen, radoveden, občutljiv, sočuten in čuteč, vendar vsled brezčutnih in včasih nasilnih družinskih okoliščin in vaškega življenja tudi krut in uporniški. Ne zaupa avtoritetam, sovraži sistem in ne pristaja na vzorce in družbene norme. Aleš je bil član slavnih Nietov, nastalih v zadnjih vzdihljajih bivše države, ko je bilo njihovo delovanje pogosto problematično in tudi problematizirano. Tudi Janez je imel težave s tistim režimom, nasilje je rodilo nasilje, kar je bila v nekem obdobju tudi avtorjeva jezna reakcija na vse doživeto. Vse skupaj je vodilo v brezup, ki ga ponazarja mrtva riba v plastični vrečki, iz katere ne more ubežati kljub temu, da je z glavo že pregriznila rešetke v svobodo.

Odprtje razstave – foto: Anita Pavlič

V svojem bistvu ne bomo nikoli povsem osvobojeni, a ples poezije s fotografijo mi je razkrilo uvid v svobodo obeh mož, v tisto svobodo, ki presega življenje in smrt in obema vdahne smisel. Mar ni prav to srž našega razmišljanja in iskanja? Morda pa lahko izražanje s (pris)podobami pomaga pri iskanju odgovorov.« Irina Gache (urednica pri ‘cultartes.com’, avtorica pri ‘Freya in The Garden of Soul’)

Odprtje razstave – foto: Anita Pavlič

Fotograf Janez Pelko, rojen v Kranju, je samouk, rad uporablja različne pristope in tehnike, kljub uporabi digitalnih fotografij pa ostaja zvest črno-belemu filmu različnih formatov. Zanima ga širok spekter ustvarjanja, od portretov in ženskih aktov, infrardečih pokrajin, koncertnih reportaž do eksperimentalne fotografije. V devetdesetih letih je sodeloval z Gorenjskim glasom in drugimi tiskanimi mediji. V zadnjem času se posveča predvsem avtorski fotografiji, sodeluje z glasbeniki in predava na fotografskih delavnicah. Njegova dela so bila razstavljena na mnogih samostojnih in skupinskih razstavah doma in v tujini. Fotografijo dojema kot avto-terapevtsko in predvsem kot sproščujočo substanco.

Ustvarjanje v Ulični galeriji podpira Tektonik kraft pivovarna – foto: Anita Pavlič

Odprtje: petek, 6. 9. 2019, ob 19:00 | Na ogled: 7. 10. 2019 | Ulična galerija na Vegovi.

Nosilec projekta: TAM-TAM Inštitut

Koproducent: Loški muzej

Ustvarjanje v TAM-TAMovi Ulični galeriji na Vegovi podpira Tektonik kraft pivovarna. Strogo resno pivo.

Ulična galerija na Vegovi je del kulturne četrti Soteska.